Forrige innlegg
Neste innlegg
Til toppen
Til toppen




2013:
Elefantzonen ble oppdatert for siste gang i 2011.
Nå finner dere meg på binka.no.





Whiteboard

Jeg har kjøpt meg et lite whiteboard. Som er sølvfarget. Silverboard. Det er fint å lage tankekart på, planlegge ting, prøve seg fram, eller forklare noe til seg selv, eller noen andre. Så er det bare å viske vekk med en eneste bevegelse, og plutselig er det som om det aldri sto noe der. Noen gang. Hvis en vil ta vare på notatene, så kan en ta bilde med mobilen (det finnes faktisk egne apps for det). Og som en liten bonus: Når du setter kaffekoppen oppå, kommer det fram fine refleksjoner.

Muligheter

Creations Rely On Possibilities fra Bobby VoetenVimeo.

Det føles som om dette kan gjelde mer enn bare animasjon. Å lage noe som helst er avhengig muligheter. Hva det går an å gjøre noe med. Hva det som allerede finnes er laget av. Hvordan det henger sammen. Sånn sett er muligheter egentlig bedre enn inspirasjon. Når vi er uinspirerte er det bare at mulighetene er vanskelige å se. Men zoom inn. De er der.

Dagens inspirasjon: Do stuff. Pay Attention. Stay eager

En ideell verden

HAERSKOGEN fra David LuepschenVimeo.

Jeg har en kreativitetsbok. Der er det en oppgave som går ut på å se for seg et kjedelig sted i verden, og skrive ned hvordan du ville forandret det, for at det skulle blitt perfekt for deg. Det skal si noe om hvem og hvordan du er. Jeg har ikke løst oppgaven enda, bare svosjet over den såvidt. Men da jeg fant denne videoen litt tilfeldig, begynte jeg å tenke på den oppgaven igjen. Og jeg tenkte at dette kunne vært min løsning: Et luftig sted som samtidig er lunt, hvor det er helt stille men samtidig mye lyd, av skog og fugler som synger, og ingen snakker, ingen sier noe, alle er bare stille og titter på hverandre med store, forventningsfulle blikk.

Art is theft

Austin Kleon lager poesi av avisartikler Det har jeg uttrykt min begeistring for tidligere. Det var også Austin Kleon som var inspirasjonen til eksamensoppgaven min før sommeren. I dette foredraget for The Economist forklarer Kleon hvordan han ikke var den første til å bruke denne metoden, noe han oppdaget først etter at han har gjort den kjent over internett som Newspaper blackout.

Tom Phillips (1937-) lagde også visuelle dikt basert på andre tekster. De er enda litt mer visuelt gjennomførte og har gjerne farger og illustrasjoner. Tom Phillips på sin side ble inspirert av, William Burroughs (1914-1997) som drev med oppkuttingsmetoder for å lage kunst. Og han igjen fikk idéen fra Brion Gysin (1916-1986). Som igjen ble inspirerert av noen andre … og sånn fortsetter det!

Men Austin Kleon ble ikke deppa av den grunn. Tvert imot: Det underbygget poenget hans enda mer:

Nothing is completely original. All artists’ work builds on what came before. Every new idea is just a remix or a mashup of two previous ideas.

Hva mener du om Austin Kleons synspunkter?

  • Jeg er helt enig, og det inspirerer meg veldig! (65%, 13 stemmer)
  • Det er litt fascinerende ... (30%, 6 stemmer)
  • Jeg er skeptisk. (5%, 1 stemmer)
  • Jeg er ikke enig. Jeg mener kunst må være 100 % originalt for å være verdifullt. (0%, 0 stemmer)

20 personer har stemt.

Loading ... Loading ...

Drodler du?

drodle v1 (av eng. doodle) tegne kruseduller, særlig mens en er opptatt med noe annet; overf: kaste fram tanker og ideer om noe

Jeg ble fascinert av dette foredraget om drodling. Jeg er begrenser kanskje drodle-lysten min noen ganger i frykt for å rote, ødelegge, skape kaos. Akkurat det er tydeligvis en tillært vane, ikke medfødt. Drodling får deg til å tenke klarere, forstå bedre og fordøye inntrykk fortløpende. På skolen min gjør vi mange kreativitetøvelser der vi kaster ut våre første, umiddelbare og villeste idéer. På forelesningene derimot klarer jeg ikke helt å ta med meg disse teknikkene … Det begrensende med å drodle er at i situasjoner der drodling kan være aktuelt, er det noen som kan se og tolke drodlingen din — altså de visualiserte tankene dine — gjerne før du rekker å gjøre det selv. Det er litt skummelt. For det vanlige er jo at de som tegner fint er de som drodler åpenlyst. Andre lar vær. Synd men sant! Dette foredraget inspirerte meg i hvert fall til å endre holdning og tegne mer kruseduller mens jeg er opptatt med noe annet. Jeg har ennå aldri helt funnet den noteringsteknikken som funker for meg. Noen ganger skulle jeg ønske at alle inntrykk, situasjoner og forelesninger ble tatt opp av hjernen som små videoer og lagret i et mentalt bibliotek slik at dersom øynene dine hadde sett noe eller ørene hadde hørt som noe du ikke umiddelbart husket, så kunne du gå tilbake i det mentale arkivet og se det igjen, navigere i en tidslinje, og pause. Men du vet … sånn er det ikke. Derfor … må vi drodle.

Du er det du deler

Nothing is original. Steal from anywhere that resonates with inspiration or fuels your imagination. Devour old films, new films, music, books, paintings, photographs, poems, dreams, random conversations, architecture, bridges, street signs, trees, clouds, bodies of water, light and shadows. Select only things to steal from that speak directly to your soul. If you do this, your work (and theft) will be authentic. Authenticity is invaluable; originality is nonexistent. And don’t bother concealing your thievery—celebrate it if you feel like it. In any case, always remember what Jean-Luc Godard said: «It’s not where you take things from—it’s where you take them to.»

— Jim Jarmusch

Følg Elefantzonen med RSS